duikertje in Amerika

Het enige echte Rocky Mountains Nationaal park

Dinsdag 26 juni

Vandaag bezochten we het Rocky Mountains Nationaal Park. De Rocky Mountains strekken zich uit over het westelijk deel van het Amerikaanse continent, van Alaska tot Mexico. Vaak hebben ze een andere naam, of heeft het Nationaal park een andere naam. Maar dit stukje van Amerika is dan het enige echte Rocky Mountains Nationaal Park. Het lagere gedeelte van het park was niet indrukwekkend. Maar dat kwam ook omdat men bezig was om de weg die er doorheen loopt, grondig te reconstrueren. En dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de rust in het park. Grote machines trekken, trillen, schudden en rijden door het park. Geen `wild` beest gezien dus, behalve dan 2 kalkoenen die bedachten dat Kerstmis nog ver weg was. Bovendien is het bos erg aangetast door een kever die vooral de dennenbomen (Ponderosabomen) erg lekker vindt. Inmiddels heeft het dier zo'n 65% van alle bossen in Amerika aangedaan, een echt probleem dus. Nationaal worden er nu plannen gemaakt om de kever tot staan te brengen. Een manier is bosbrand (maar liever dan gecontroleerd) of chemische bestrijding. Dit laatste wordt nu ook toegepast om bijzondere en beeldbepalende bomen te beschermen.

Het hoger gelegen deel van het park (boven 10.000 voet) is een stuk mooier en interessanter. De toendra is heel erg mooi. Daar liepen ook een groot aantal mannetjes rendieren te grazen. Maar ook de uitzichten, bergen en andere natuur was weer om stil van te worden. Wist je dat de natuur die de mens vernield door over de toendra te lopen, minstens 10 jaar nodig heeft om te herstellen? Overal staan er borden om je daarop te wijzen. En toch zijn er mensen die dan 'gewoon' even de heuvel op lopen, buiten het pad om.............

Net buiten het park nog een heuse en echte eland gezien. Sloom dier, zo op het eerste gezicht. Lijkt een beetje op een (muil)ezel en hij kijkt erg dom.

Nu zijn we in Granby, morgen reizen we door naar Denver voor de laatste nacht en het laatste verhaal.

Groetjes

Anneke, Leo en Jil

Fred en Corry

We zijn zo benieuwd hoeveel kilometers jullie hebben afgelegd. Zijn er nog parken die jullie niet gezien hebben?De foto's zijn prachtig. Wij hebben in Zweden ook eens oog in oog gestaan met een eland. Hij liep ook niet voor ons weg. Ze hebben iets gemoedelijks. Nog een paar fijne dagen en een goede reis naar huis terug.

Izaäk en Rie

Wat een geweldige (en vermoeiende?) vakantie. Knap om dan toch de thuisblijvers zo goed op de hoogte te houden. Erg leuk om zo'n tocht op die manier mee te maken. Maar het zit er bijna op, begrijpen we. Goede reis naar huis, Leo (en natuurlijk Anneke en Jil) alvast gefeliciteerd en nog vele reizen toegewenst. Tot ziens in eigen land.

Rien en Ingrid

Wat een geweldige verhalen. Het scheelt.... kom je thuis, hoef je tenminste niets meer te vertellen ;)
En wat een mooie foto's, ook herkenbare erbij voor ons, heel leuk om te zien wat een pracht jullie op de reis tegenkomen.
Nu zit het er bijna op, hele goede reis weer naar huis enne..... ik zal morgen maar niet met het verjaardagsbusje op de stoep staan.... scheelt me wel behoorlijk in mijn uiteindelijke opbrengst maar ja ;(
Tot thuis!!!

Rien en Ingrid

Oh ja Leo... maar toch gefeliciteerd hoor!!!

Corrie en Ciske

Mooie verhalen. Dank daarvoor. Geniet van jullie laatste dag; Leo's verjaardag. Gefeliciteerd! Goede thuisreis, groet, C&C

Jan en Ineke

Leo, van harte gefeliciteerd.
Goede reis !