duikertje in Amerika

Afbouwfase

Zaterdag 23 en zondag 24 juni

Even het weekend samengevat. Zaterdag een leuke en vooral leerzame dag gehad met bezoek aan o.a. Wounded Knee en het Wounded Knee museum. Merkwaardig genoeg liggen deze beide plaatsen zo´n 2 uur rijden van elkaar verwijderd. In het museum veel geschreven uitleg, wat het niet altijd makkelijker maakt. Duidelijk is wel dat er een ware slachting heeft plaatsgevonden. Maar zowel in het museum als in de plaats zelf, geeft men duidelijk eenzijdige informatie. Je krijgt wel het gevoel: ik zou het verhaal ook wel eens van de andere kant willen horen. Maar goed, dat gebeurt dan niet. Duidelijk is wel dat de indianen als volk op dit moment geen rooskleurige toekomst hebben. Verdeeld als ze zijn tussen heden en verleden, is het moeilijk om een plaats te vinden in de huidige Amerikaanse maatschappij. Er is grote werkloosheid. Op dit moment lopen er allerhande projecten om de huidige generatie een betere positie op de arbeidsmarkt te geven.

Zondag gingen we via de Black Mountaines en het Wind Cave Nat. Park over de uitlopers van de prairie naar een vlekje genaamd Terrington gereden. Een mooi motel, helaas naast de spoorlijn. De machinist van de trein vindt het tot op heden nodig om voor de spoorwegovergang naast het hotel een heel lang en hard signaal te geven dat hij er aan komt. Toch staan er gewoon spoorbomen met stoplichten........... De baby op de kamer naast ons heeft moeite met inslapen....... Buiten is het nog 30 graden (C) en binnen raast de airco. Ik neem straks een paar slokjes van Leo z'n biertje.

Tot morgen,

Anneke, Leo en Jil

Oh, vergeet ik helemaal te vertellen van het hoogtepunt van deze dag: een bezoek aan Mount Rushmore (vanaf de weg bekeken) en een bezoek aan Crazy Horse Mountain Memorial. Dat laatste hebben we wat van dichterbij bekeken. Een beeld van een indiaan met/op een paard wordt (net als bij Mount Rushmore, waar het 4 presidenten zijn) uit een berg uitgehakt. Een immens project, wat zeker nog vele tientallen, zo niet honderden jaren gaat duren. Ik was er niet aan begonnen, dat is zeker!

PS2 de bosbranden in Colorado hebben nog geen invloed op onze reis. Wel horen we dat er een hele grote brand is op de plek waar we als eerste gestart zijn: Colorado Springs en Pike Peak