duikertje in Amerika

ieder voetgangslicht zingt zoals het gebekt is

Zondag 18 juni

Vandaag gingen we Salt Lake City onveilig maken. Maar, de zondagsrust wordt daar erg gewaardeerd. We bezochten het `hoofdkwartier ` van de Mormonen± Tempel Square . We wisten al dat we de Tempel niet mochten bezoeken, maar alle andere gebouwen zijn openbaar. Er zijn genoeg `volunteers` (dat zijn mannen en vrouwen die lid zijn van de kerk en hun bijdrage aan het werk van de kerk voldoen in de vorm van vrijwilligerswerk, vooral mensen rondleiden en informeren) en 'stagiares' uit vele verschillende landen.

De eerste indruk is dat het een gemeenschap is, die alles in de overtreffende trap doet. Een zeer goed geoliede (voorlichtings)machine, een indrukwekkende prestatie: uit niks met de blote handen in 40 jaar (!!) een imposante Tempel bouwen, een gigantisch grote concertzaal met een immens orgel, een conferentiecentrum waar 21.000 (ja , je leest het goed) mensen in kunnen met een (iets kleiner) orgel en een dakconstructie zonder pilaren. Maar dan de andere kant: het verhaal over het ontstaan van 'het boek van Mormon', de 'kunst' met erg Jehova getuige achtige plaatjes, de eeuwige glimlach op de blije gezichten, de grote gezinnen, de verheerlijking van de 'profeet en de 12 apostelen'. Nou ja, genoeg om over na te denken en zeker ook eens een (gedeelte van) dit 'book of Mormon' te lezen als we terug zijn.

Leuk detail: het was erg rustig in de straten van Salt Lake City, maar bij het oversteken hebben we toch braaf op groen gewacht. Ten eerste omdat de dienders er daar niet uitzien of ze een dergelijk vergrijp zelfs op zondag door de vingers zullen zien, en ten tweede door eht fantastische geluid wat klinkt als het groen is. Waar in Nederland bij groen het geluid als een overspannen ratelslang begint te ratelen, klinkt hier een vrolijk vogelgeluid: het fluit, twirlt, koekoekt en kwaakt wat af, daar in Salt Lake. Erg bijzonder, maar wel ontspannen.

Aan het eind van de dag hebben we nog iets heel anders gedaan: een bezoek gebracht aan een nog werkende kopermijn. Het is een open mijngroeve, waar in dagbouw heel veel tonnen steen met maar 1% koper voor verdere verwerking omhoog gehaald wordt. Toc is dit de best renderende kopermijn ter wereld. Erg interessant.

Morgen weer verder.

Anneke, Leo en Jil

Izaäk.

Hallo zeg, wou je me tot Mormoon bekeren? Nou ja, als het een mooi orgel is, valt daar over te denken. Verder hoor ik toch niet veel. Ik heb (had?) ergens het boek van Mormon. Zal eens opzoeken. Geweldige reis maken jullie. Fijne tijd nog en tot horens of ziens.