duikertje in Amerika

van oud en nieuw leven

Zaterdag 10 juni 2012.

Vanmorgen was de wind gaan liggen en was de temperatuur aangenaam, misschien zelfs wat fris. Maar voor mij een hele verademing na gisteren.

We gaan onderweg naar Mono Lake, een zoutmeer dat zich qua zoutgehalte kan meten met het zoutmeer bij Salt Lake City en zelfs nog zouter is dan de Dode Zee. Oorzaak: de stad Los Angeles haalt uit de watertoevoer naar het meer het grootste gedeelte van zijn drinkwater. Daardoor wordt het meer niet meer gevuld en is in de afgelopen 50 jaar dramatisch in peil gezakt. Het water in het meer wordt niet verder afgevoerd, peilveranderingen zijn er dus alleen maar aanvoer van smeltwater en verdamping in de bloedhete vallei. Aangezien dus de aanvoer gestremd is, zakt het peil in het meer naar ongekende dieptepunten. Het bijzondere dierenleven wordt hiermee natuurlijk niet geholpen. Het meer is verder bekend om zijn bijzondere kalkrotsen, een overblijfsel van toen het meer nog veel dieper was. Er leeft een heel bijzondere vliegensoort, die zijn eitjes legt in het zoute water. Het ziet er dus letterlijk zwart van de vliegen aan het strand!

Daarna een bezoek gebracht aan Bodie, een 'spookstad' gesticht in de tijd van de goudzoekers (eind 19e eeuw) Op het hoogtepunt van de goudkoorts woonden er in Bodie zo'n 10.000 mensen, een ongelooflijk aantal als je het oppervlak van het stadje bekijkt. Een enorme uitdaging ook, om zoveel (voornamelijk) mannen te entertainen, te voeden, te huisvesten, van werk te voorzien en vooral in leven te houden. De winters daar zijn extreem ( soms 6 meter sneeuw en temp van 30 tot 40 graden onder 0), de huisvesting was miserabel en bijna dagelijks gebeurde er een moord. Hoezo CAO?

Daarna een eerste verkenning van Yosimite Park. De noorzijde van het park, de zg meadows. Eindeloze bossen, prachtige beekjes en watervallen, veel herten, en doorkijkjes als op een legpuzzel.Na de koude winter komt de natuur hier weer tot leven.Het park is te groot voor 1 dag, morgen de rest.

Groetjes

Anneke, Leo en Jil

Jan-Willem

Geweldig zo´n reis.
Mooie verhalen. Ik geniet ervan.
De loterij is gestart. Alles gaat goed.

Fred en Corry

het is alsof we onze reis opnieuw beleven. Na Mono Lake zijn we naar het Lake Tahoe gegaan en hebben daar fietsen gehuurd en een heel leuke tocht gemaakt.
We ;lezen met plezier jullie ervaringen.
Groeten.